Пам"ятка для батьків 
"Підвищуємо швидкість техніки читання"
Не варто затягувати заняття більш, ніж на 25-30 хвилин, якщо дитині близько 10 років. За одне заняття необхідно давати виконувати йому не одне якесь вправу, а певний комплекс, щоб задіяти якомога більше мозкових структур.
Існують вправи, які дозволяють збільшити техніку читання до феноменальних результатів.
Якщо систематично займатися, то в практичному плані результати можна збільшити до декількох тисяч знаків в хвилину у підлітків і дорослих і до 300-500 знаків у дітей.

Вправи для розвитку швидкості читання
  • Вправи для придушення зовнішньої артикуляції.
    На швидкість читання вголос повинна відрізнятися від швидкості читання «про себе». Але у багатьох дітей і ті, й інші результати, як правило, однакові. Це відбувається з-за того, що під час читання «про себе» вони подумки промовляють слова.
    При виконанні вправи для придушення зовнішньої артикуляції дитині рекомендують читати, тримаючи в зубах олівець. При виконанні другого вправи дитина прикладає до губ палець і читає, намагаючись не ворушити губами. Через 3-5 хвилин палець прибирається. Якщо дитина сам, чи батьки помічають, що губи знову починають ворушитися, потрібно знову прикласти палець до губ.
  ·Вправи  для придушення внутрішньої артикуляції.
Вони рекомендовані підліткам, які при читанні промовляють слова подумки:
  • Читання плюс рахунок. Виконуючи цю вправу потрібно читати і подумки вважати «про себе». На початку, звичайно, дитина не зможе запам’ятовувати те, про що він прочитав, і це абсолютно нормальна реакція мозку. Але з часом його увагу і пам’ять зможуть розмежовувати читання і рахунок. Займаючись над підвищенням техніки читання необхідно всі вправи доводити до автоматизму. Миттєвого результату не вийде, займатися слід систематично.
  • Читання плюс спів. Принцип виконання такої вправи аналогічний попередньому: при читанні треба прагнути подумки проспівувати якусь пісню або читати вірш. Якщо робити це складно, можна читаючи, наспівувати якийсь мотив вголос. Це також сприяє придушення внутрішньої артикуляції.
  • Читання плюс стукіт. Так як мова дуже ритмічна, при читанні необхідно вистукувати аритмічний малюнок. Виконуючи вправу, важливо не збиватися з ритму. Краще всього, починаючи займатися з запропонованих вправ, взяти цікаву книгу з захоплюючим сюжетом. Тоді при читанні стукіт піде на другий план. Вправа тренує увагу, вміння переключатися з однієї інформації на іншу і виконання одночасно кілька дій.
  •   Вправа для тренування читання вголос – «буксир». Вправа виконується разом з одним із батьків. Темп і ритм читання задає батько і вимагає від дитини не відставати від нього. Сам процес читання нагадує зовні читання хором з гарним темпом.
  • Шукаємо зайве. Ця вправа спрямована на пошук необхідних літер у тексті, без його прочитання. Просуваючись від слова до слова, необхідно закреслювати, підкреслювати або ще якось виділяти певні букви, причому робити це потрібно з достатньою швидкістю.
    Виконуючи вправу, дитина тренує пам’ять, тримаючи в розумі інформацію, яку букву і як потрібно зазначити в тексті, тобто він вчиться концентруватися на певній інформації. На початкових етапах, можна зовсім відмовитися від виконання вправи на швидкість, щоб дитина концентрувався лише на якості результату, і ускладнювати вимоги поступово.
  • Шукаємо потрібне. Виконуючи цю вправу, необхідно побіжно переглядати текст і шукати потрібне слово, виділяючи його яким-небудь чином (підкреслення, закреслення та інше).
  • Вправадля розширення поля зору. Береться числова таблиця з 15-ма клітинками і з числами від 1 до 20 (тобто 5 з них пропущено).
    Виконуючи вправу, дитина повинна швидко визначити яких саме чисел у таблиці не вистачає. Поступово число клітинок можна збільшувати. Вправа тренує увагу і пам’ять, так як дитині потрібно не тільки утримувати перед очима таблицю, але й пам’ятати, які цифри він вже знайшов, а які ще потрібно знайти.
  • Анаграми. Це ігрове вправу, в якому в комірках таблиці зашифровані слова, тобто букви переставлені місцями. Воно тренує швидкість сприйняття, швидкість мислення і розвиток логіки.
Мета читання також буває різною. Якщо потрібно швидко переглянути текст, щоб вибрати книгу з більш підходящою, насиченою для чогось інформацією, то можна розвивати швидкочитання і з допомогою інших вправ. Забігаючи наперед, слід зазначити, що вони більше підійдуть підліткам, які, наприклад, готуються до іспитів і хочуть вивчити більшу кількість інформації за менший час.
  • Вправа «Шторки», засноване на методі передбачення, передбачення подій. З листа формату А5 (за форматом книги), потрібно вирізати великий усічений трикутник. Цей лист накласти на друковану сторінку так, щоб краї рядків були закриті, і спробувати прочитати її так, наскільки дозволяє одержаний трафарет. Потім потрібно спробувати переказати прочитане, щоб оцінити, наскільки вийшло вловити зміст прочитаного, ну а в кінці, порівняти з оригіналом. Така вправа дозволить тренувати увагу, пам’ять, логіку та мислення.
  • Вправа для підлітків «Читання на горизонталі». Тут необхідно йти від читання за словами, а намагатися сприймати за 2-3 слова одночасно. Для цього береться текст і простим олівцем по ньому прочерчиваются вертикальні лінії, які ділять текст на 2-3 частини. Читати текст потрібно фрагментами, одночасно намагаючись зрозуміти сенс кількох слів.
  • Вправа для підлітків «Читання на вертикалі». Виконується аналогічно попередньому, з відмінністю того, що лінії потрібно проводити горизонтальні. Мета цієї вправи полягає в тому, щоб підліток навчався сприймати всю рядок цілком, не водячи очима вправо і вліво.
Для досягнення найкращих результатів необхідно щодня тренуватися і вчити якомога більше віршів і скоромовок.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога